Friday 14 February 2014

SUDUT PUISI PANTUNKU


 
* Kala Gegar Cuaca Mengocak Hati*
 

Sepi petang menyapa sementara
Hati terdetik dalam diam
Kadang jiwa hampa
Adanya suara2 yg mencengkam

Kuatkah hati aku
Kuatkah diri ini
Kuatkah jiwa bila terluka
Kala gegar cuaca mengocak hati

Relung hati berdarah jua
Tanpa kata bungkam diam
Laluan berlikusukar di mata
Namun jati diri ku genggam

Itu hanya mainan
Itu hanya cuitan
Itu hanya teguran
Itulah yang mesti dilaksanakan

Bukan ku lewatkan
Namun aku serahkan
Bukan aku pasrahkan
Tapi aku bisik terus pada Tuhan

~ JaWanis~6:10pm251113
***********************


**Dara idaman ,di tawan si Tampan **

Kain songket tenunan
Benang sutera jadi sulaman
Cantik terletak di badan
Apalagi si dara memperagakan.

Si dara senyum menawan
Tampan di kejauhan tak puas memandang
Dalam diam hati berangan dan tertawan...
Bilakah dia boleh ku pinang.

Sirih junjung siap di tepak
Hajat tampam pergi memetik
Dara idaman berhias cantik
Teruna memandang terdiam tak berkutik.

Mula bermula mengutus kata
Pantun risik merisik
Dara jelita tajuk utama
Kata di terima dalam berbisik

Teruna senyum panjang
Dara pingitan berjaya di tawan
Menanti hati tak sabar sayang
Bilakah duduk berdua di mahligai idaman.

By : JaWanis @
Nor Azah Bahrim
9:58am281113
*************************

**Sedihmu rasaku, tanggismu lukaku **

Tika diri tak berdaya
Hadir di nanti sahabat setia
Tika hati merintih hiba
Siapakah yang ada bersama

Aku menunggu
Menunggu ucapanmu
Lewat pesan ...
bahu ku hulurkan

Ternyata aku tidak kecewa
Kerna adanya percaya
Sahabat bagai kakakku jua
Sedihmu rasaku
Tanggismu lukaku
Kalau harus ku ganti
Akan ku tukar tanggis menjadi tawa
Sedih menjadi ceria
Bahuku pinjamkan untuk mu jua.
Ingat itu sahabatku selamanya..
Aku akan menjadi bayangmu
Hingga kamu tidak mahu aku

By:JaWanis @
Nor Azah Bahrim
11:09pm271113
***************************

Malam sepi tanpa tawa,
Riang hati tiada di rasa,
Tanggis hiba menerpa,
Bisakah berlalu segera.

Angin bayu sepoi dingin,
Rindu bertamu bilakah bersahut,
Ku bisikan pada angin,
Lidah kelu hati terus menyebut.

Rinduku tercari-cari,
Kamu sahabat yang selalu di hati,
Aku akan setia di sini,
Menunggumu mencuitku kembali.

Tiada duga tanpa duka,
Tiada tawa tanpa sapaa,
Senyum ku simpan buatmu jua,
Walau hadirmu entah bila.

~JaWanis~10:09pm271113
******************************
 

Rehatkan minda dari segala,
Mengimbau kenangan aku dan dia,
Ku tersenyum dalam lena,
Indahnya hidup jika di cinta.

Thanks Ayg

Ku dongak ke langit awan memayungi,
Ku tunduk ke bumi rezeki menanti,
Untung dan rugi redha Ilahi,
Moga tak lupa pada yang memberi.
~JaWanis~9:34am271113

No comments: