Monday 15 July 2013

bOsan!!.. mengapa dan cara apa bisa kita hilangkan ? jOm baca.. jika berguna di cOba ya!!


Apa itu BOsan ? , hati dan perasaan ngambekkkk ngak tau mau bikin apa,  mengapa ??? cara bagaimana mahu menghilangkan ???  jOm baca apa yang saya kupas  dan terjemah di sini !!! :)

Sebenarnya "bOsan" adalah satu perasaan di mana fikiran mengingigankan perubahan tetapi minda dan daya tidak bisa mengikut segala rasa dan keinginan itu.. seolah-olah  terperangkap dalam lingkungan yang sama . Otak kita terlalu penat , tapi fikiran tidak dapat mengerakkan tiap idea yang muncul .

Kesan bOsan yang berpanjangan dan bila di layan berlarutan akan menghasilkan prestasi yang menurun, semangat dan idea-idea yang sedia ada terbang tanpa dapat di kembangkan atau dicernakan .
Ayoh.. duduk bersama saya mendengar dan membaca celOteh saya  di blOg mengenai BOsan aka tidak ada mOOd yang saya kembangkan menjadi sebuah esei yang agak panjang, punya makna, cerita , perbualan dan cara mengatasinya.

Pertama-pertama apa itu bOsan dan mengapa ia wujud dalam hati seseorang? . Pada pemikiran saya bOsan adalah satu perasaan yang akan wujud apabila keadaan atau peraturan hidup yang sama menguasai minda dan akal yang mahukan perubahan iaitu mendambahkan sesuatu yang baru dari waktu ke waktu dan tidak mahu melakukan rutin harian yang sama. Bosan wujud kerana adanya perasaan tidak puas  dalam diri dan mahu memiliki lebih daripada sepatutnya.

Bagaimana dan cara apa kita dapat menghilangkan kebOsanan.. jawapannya ada pada diri sendiri.  Sebab saya ada membaca perbualan antara  anak dan bapa:-

Anak:  Bapa bagaimana kita mahu menghilangkan rasa bOsan dalam diri bila ia wujud?

Bapak : Senang sekali anak , cuba anak bayangkan dan cari jawapan kenapa kita tak bOsan makan nasi yang sama rasanya setiap hari?

Anak: Hal ini kerana kita makan nasi dengan lauk dan sayur yang berbeza tiap hari .

Bapak : Benar sekali jawapan itu nak !! cuma kita perlu tambah sesuatu  langkah atau aktiviti yang baru dalam rutin harian kita maka bOsan itu akan hilang nak.

Bila saya fikirkan sendiri mengapa ini terjadi dan seringkali terjadi kerana kita sering memikirkan  sesuatu yang kita lakukan itu membOsan , sudah pasti jawapan seharian itu bOsan .. benarkan? Bagaimana untuk menambah jadual atau hal yang baru dalam rutin harian  kita?

Dengan cara mengubah cara kita dapat melakukan rutin harian cOntOnya bila kita di blOg atau di facebOOk.. tiap hari mau update maklumatkan?. Tiap hari caranya sama tentu bosan, cuba lakukan sesuatu yang baru . Kalau biasa menulis dengan menampilkan gambar yang sama cuba selitkan jenaka dalam setiap  keluaran pasti nyaman dan dan ceria  laman tersebut . Ini sebagai contoh ya!!

Tapi kalau bOsan tu tetap ada cOba bikin keadaan huru hara, ngacO teman-teman dengan cara jenaka juga seakan  bergusti di laman.. tapi bukan cakaran benaran lOh!! heheh cuma bikin kejutan samada dari segi panggilan, sebutan bicara, teguran , sapaan.. kalau biasa kita buat dengan sOpan santun , lakukan dengan  cara ganas sedikit .. guna bahasa-bahasa rOck @ gangester .. kalau selau panggil nama guna sebutan lu gua .. kan ganaz tuu .. cOntOh.. Gua cakap sama lu .. lu wat derk jer?.. dalam ganas masih ada jOk kan .. heheh. pasti seru kalau  teman-teman  menyambut baik perubahan tu kan?

Untuk lebih panas bikin  watak-watak katOn yang seperti keanakan-anakan dalam tiap keluaran . MOment yang tertinggal pasti seru kan.. akan jadi kenangan sampai bila-bila dan bOsan juga seperti tidak mau lagi menghampiri. Keadaan ini telah saya lakukan dalam tiap keluaran  update di facebOOk juga grupku. Alhamdulillah berkesan. Sampai sekarang saya masih melakukan itu perkara yang sama dan tiap waktu ada warna-warna yang berlainan dalam tiap keluaran puisi pantun di pic-pic yang muncul atau sapaan-sapaan buat sahabat-sahabat di facebOOk juga grup.

Dalam tugas-tugas di pejabat  tentu sibuk kan tapi kalau kita lakukan dengan nawaitu dan niat sesuatu pekerjaan itu dengan tekun, minat dan ikhlas kerana Allah dan rezeki buat diri dan keluarga Inn Shaa Allah perasaan bOsan tidak akan muncul dan kejayaan , kebahagiaan dan prestasi kerja yang baik akan ada di tangan kita.

Perasaan bOsan kini sudah tidak menghampiri lagi , walau  perkara-perkara tersebut pernah saya lakukan dulu dan pernah saya anggap  sangatlah membOsankan .. hehehe

Cuba lakukan seperti saran-saran saya di atas pasti  perkataan bOsan ngak berani muncul lagi di kOtak fikiran dan menguasai  tiap laku kita kerana sesuatu perkara dan perasaan negetif yang mengacau hati dan fikirian  dan difikirkan dengan cara negetif maka akan negetiflah . Tapi jika suatu keadaan yang melibatkan diri kita itu secara pOsitif makan akan pOsitiflah jawabnya . COntOhnya jika asyik fikirkan bOsan makan akan bOsanlah dan jika fikirkan  mahu menceriakan keadaan maka akan cerialah dapatnya.

Saya berharap apa yang saya kOngsi dapat kita  gunakan bersama dan jika ada sebarang kesilapan dalam tiap bait tinta lakaran cOretan ini  semuanya dari saya dan mOhOn kemaaf jua kerana yang buruk dari kita yang baik-baik dari Allah yang Esa. Cuma kadang ada waktu saya mahu sendiri sebab itu munculnya tiada mOOd di hati. tiap  perkara tidak dapat saya kOngsi  sama kamu... hehee

Jika ada sebarang kOmen  majukan.. kerana tiap kOmen yang muncul bisa  membuat kita memperbaiki bagi tiap keluaran yang akan datang ..  KOmitmen dan perhatian dan kesanggupan sahabat membaca tiap keluaran amat saya hargai .. Tapi mengapa terus diam? , bagaimana dan cara apa saya mahu tau tiap tulisan  ini bisa diperbaiki  jika ada salahnya kan?

Terima kasih ,

Dari : JaWanis @ Nor Azah Bahrim
2:14pm16072013

No comments: